حسین فرهادی خواه؛ کرامت اله زیاری؛ سیعد زنگنه شهرکی؛ ناصر رضایی
چکیده
امروزه باید منابع گردشگری را بهعنوان یک محصول در نظر بگیریم که عرضهکنندگان آن سعی دارند در یک بازار رقابتی، کالای خود را به بهترین شکل ارائه دهند تا متقاضیان (گردشگران) کالای ارائهشده آنها را نسبت ...
بیشتر
امروزه باید منابع گردشگری را بهعنوان یک محصول در نظر بگیریم که عرضهکنندگان آن سعی دارند در یک بازار رقابتی، کالای خود را به بهترین شکل ارائه دهند تا متقاضیان (گردشگران) کالای ارائهشده آنها را نسبت به سایر کالاها ترجیح دهند و این امر سبب رقابتیشدن بازار گردشگری شده است. کلانشهر تهران نیز با داشتن منابع و پتانسیلهای مهم گردشگری از این قاعده مستثنی نیست و لازم است منابع و پتانسیلهای گردشگری خود را شناسایی و با در نظر گرفتن وضعیت خود بین رقبا، آنها را اولویتبندی، تقویت و عرضه کند. در همین راستا پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت پتانسیلهای گردشگری کلانشهر تهران نسبت به سایر کلانشهرهای کشور است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل متخصصان و مسئولان حوزه گردشگری است که با روش نمونهگیری گلوله برفی، تعداد 15 نفر در این پژوهش شرکت کردهاند. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار Meta-SWOT استفاده شده است. بررسیهای این پژوهش نشان دادهاند از بین کلانشهرهای رقیب تهران در زمینة توسعه گردشگری، شهرهای زاهدان، بندرعباس، اهواز و اراک کمترین امتیاز رقابتی و شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز بیشترین امتیاز رقابتی را کسب کردهاند. همچنین نبود اولویت و اهمیت مقوله گردشگری بین تصمیمگیران و سیاستمداران، عامل تحریمهای بینالمللی، عامل تعارض فرهنگی گردشگران با فرهنگ بومی مهمترین عاملها و موانع کلان پیش روی توسعه گردشگری کلانشهر تهران هستند. ازجمله مهمترین منابع و پتانسیلهای کلانشهر تهران میتوان به پتانسیلهای سلامتی و پزشکی و مکانهای ویژه تفریحی در جهت موفقیت و پیشبرد توسعه گردشگری کلانشهر تهران اشاره کرد.