احسان اصغرزاد؛ کامبیز هژبر کیانی؛ علی امامی میبدی؛ فرید عسگری
چکیده
ارزشگذاری کالاهای محیط زیستی، دید روشنی در خصوص سیاستگذاری و توجیه اجرای طرحهای اقتصادی به برنامهریزان خواهد داد و امکان تحلیل بهتر پروژهها و همچنین مقایسه و انتخاب بهترین و کمهزینهترین ...
بیشتر
ارزشگذاری کالاهای محیط زیستی، دید روشنی در خصوص سیاستگذاری و توجیه اجرای طرحهای اقتصادی به برنامهریزان خواهد داد و امکان تحلیل بهتر پروژهها و همچنین مقایسه و انتخاب بهترین و کمهزینهترین پروژه را برای سیاستگذار برقرار میکند.روش قیمتگذاری هدانیک توسط اقتصاددانان برای کالاهایی به کار گرفته شده است که بازارپذیر نیستند تا ازطریق برآورد اثر این کالاها بر بازار داراییها بهخصوص مسکن، ارزش این کالاها برآورد شود. هدف اصلی این تحقیق نیز برآورد ارزش هوای پاک و میزان تمایل به پرداخت برای بهبود کیفیت هوا و استخراج تابع تقاضای آن در کلانشهر تهران است.در این تحقیق با استفاده از دادههای معاملات در بازار مسکن شهر تهران، در مقطع سال 1395 و سه دسته ویژگی ساختاری، همسایگی و محیط زیستی، تابع قیمت هدانیک شهر تهران برآورد شده است. تعداد 7000 نمونه از معاملات واقعی بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده از مناطق 22گانه شهر تهران جمعآوری شدند. تابع قیمت هدانیک براساس روش دو مرحلهای روزن و شکل تابعی لگاریتمی دوطرفه، استخراج و با استفاده از قیمت ضمنی، میل نهایی به پرداخت هر متغیر آلودگی هوا برآورد شد. سپس با استفاده از ویژگیهای اقتصادی - اجتماعی افراد تابع تقاضا استخراج شده است.نتایج نشان میدهند متغیرهای آلودگی هوا مانند O3، SO2، PM10 و PM2.5 بر داراییها تأثیر منفی و معنیدار دارند. کشش درآمدی نشاندهندة ضروریبودن هوای پاک برای شهروندان است. همچنین متغیرهای درآمد، سن و وضعیت تأهل و سطح سواد خریداران واحدهای مسکونی در انتخاب محیط زندگی با آلودگی کمتر، تأثیرگذار است.