فاطمه سام؛ ندا ترابی فارسانی؛ محمد مرتضوی؛ امیر عباس نجفی پور
چکیده
گردشگری ادبی شکلی از گردشگری فرهنگی است که به کسب تجربیاتی در حوزة ادبیات منجر میشود. پژوهش حاضر درصدد است ظرفیتهای گردشگری ادبی در استان کرمان، راهکارهای رونق و میزان استقبال گردشگران از تورهای ...
بیشتر
گردشگری ادبی شکلی از گردشگری فرهنگی است که به کسب تجربیاتی در حوزة ادبیات منجر میشود. پژوهش حاضر درصدد است ظرفیتهای گردشگری ادبی در استان کرمان، راهکارهای رونق و میزان استقبال گردشگران از تورهای ادبی را بررسی کند. این پژوهش ازنظر روش، کیفی - کمی و از نظر هدف، کاربردی است. در مرحلة نخست، بهمنظور شناسایی ظرفیتها و راهکارها برای رونق گردشگری ادبی در استان کرمان با استفاده از روش گلوله برفی با کارشناسان حوزههای گردشگری، ادبیات و ...، مصاحبه و نتایج آن به روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان میدهند کارشناسان، چهار استراتژی توسعة محصول، تنوع ناهمگون، سیاستگذاری، بازاریابی و نفوذ در بازار را استراتژیهای مناسبی برای رونق گردشگری ادبی میدانند. در مرحلة بعد، بهمنظور ارزیابی میزان استقبال گردشگران از شرکت در تورها و فعالیتهای ادبی در استان کرمان، پرسشنامهای، طراحی و پس از تکمیل توسط گردشگران داخلی، با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج بهدستآمده بیان میکند گردشگران داخلی تمایل زیادی به شرکت در فعالیتها و تورهای ادبی در استان کرمان دارند. میزان استقبال از همه شاخصها در وضعیت مناسبی قرار داشت. شاخص تمایل به بازدید از مقبرة مشاهیر با میانگین نمونه ۷۸/۳ در آزمون تی تک نمونه، بیشترین مقبولیت و شاخص تمایل به شرکت در کارگاههای داستاننویسی، نویسندگی خلاق و ... با میانگین نمونه ۹۰/۲ کمترین مقبولیت را نزد گردشگران دارند.