احسان مالکیپور؛ محمدحسین شریفزادگان
چکیده
هر برنامهای یک نهاد است که روابط بازیگران بسیاری را تنظیم میکند. به بیان دیگر، برنامه خلق میشود تا هزینههای مبادلهای را کاهش دهد که ممکن بود در نبود برنامه برای بازیگران سنگین باشد؛ اما چون ...
بیشتر
هر برنامهای یک نهاد است که روابط بازیگران بسیاری را تنظیم میکند. به بیان دیگر، برنامه خلق میشود تا هزینههای مبادلهای را کاهش دهد که ممکن بود در نبود برنامه برای بازیگران سنگین باشد؛ اما چون برنامه یک نهاد است، ایجاد و نگهداری آن هزینه دارد. طرح تفصیلی در شهرهای ایران برنامهای است که بهمنظور تنظیم روابط مرتبط با کاربری زمین شهری استفاده میشود و از سازوکارهای تدوین، اجرا و نظارت تقریباً مشابهی در سراسر کشور برخوردار است. محاسبة هزینههای مبادلة اجرا و نظارت بر سومین طرح تفصیلی اصفهان این امکان را فراهم میکند تا پس از سالها بهرهگیری از این نهاد، ارزیابی مناسبی از کارایی آن به دست آید. بدین منظور هزینههایی که از زمان ابلاغ بهواسطة این طرح به شهروندان و نظام حکمرانی کشور وارد شده است، ازطریق مصاحبه با بازیگران کلیدی بخش عمومی، مراجعه به آمارهای رسمی و محاسبات عددی به دست آمدهاند. نتایج بهدستآمده نشان میدهند نزدیک به ۸۴ درصد هزینههای مبادلة طرح تفصیلی به شهرداری و مابقی به مالکان املاک تحمیل میشوند. فارغ از نسبت توزیع این هزینة مبادله برای طرفین، درآمد حاصل از مبادلة حقوق توسعه در قالب طرح تفصیلی، ادامة این شیوة مبادله را از منظر مالی توجیه میکند؛ اما عدم مشارکت مؤثر ذینفعان بهویژه در مرحلة تدوین، به تحقق اندک طرح منجر میشود و بر منافع کل شهروندان و کیفیت زندگی آنان اثرگذار است. جایگزینی طرح تفصیلی در شرایط کنونی ناممکن به نظر میرسد؛ اما فرایند آن به نفع افزایش تحققپذیری باید اصلاح شود؛ هرچند با افزایش حد معقولی از هزینة مبادله همراه باشد.