مهدی پندار؛ رضا خوش سیما؛ رضا ویسی
چکیده
این پژوهش با هدف سنجش اثر بازاریابی چندحسی بر خلق وفاداری به برند مقصد در صنعت گردشگری انجام شده و شامل دو بخش کمی و کیفی است. در بخش کیفی، با 50 نفر از خبرگان دانشگاه و مدیران مؤسسات گردشگری در شهر مشهد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف سنجش اثر بازاریابی چندحسی بر خلق وفاداری به برند مقصد در صنعت گردشگری انجام شده و شامل دو بخش کمی و کیفی است. در بخش کیفی، با 50 نفر از خبرگان دانشگاه و مدیران مؤسسات گردشگری در شهر مشهد مصاحبه شد تا مؤلفههای بازاریابی حسی و وفاداری به برند مقصد گردشگری شناسایی شوند. همچنین در بخش کمی، پرسشنامة محققساخته، با توجه به طیف لیکرت 5 درجهای طراحی شد. جامعة آماری این بخش شامل 10000 نفر گردشگران (ایرانی - خارجی) در شهر مشهد است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه به تعداد 384 نفر به دست آمد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، پرسشنامهها بین گردشگران تکمیل شده است. ابزار بخش کمی براساس مدل مفهومی و متغیرهای تحقیق (محققساخته) است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش کیفی و کمی با استفاده از آزمونه های آماری مرتبط انجام شده است. نتایج نشان میدهند با توجه به دیدگاه متخصصان در خصوص رابطة حواس مصرفکننده و وفاداری به برند مقصد، رابطة معناداری بین حواس مصرفکننده و وفاداری به برند مقصد وجود دارد. به نظر میرسد گردشگری و بازاریابی گردشگری به خلق تجربة دلپذیری برای مشتری از مقصد ارتباط دارند و ساختن این تجربه ازطریق بازاریابی چندحسی امکانپذیر است.